Történet

Az EMESE Repülőgépgyár (Az MSrE - Műegyetemi Sportrepülő Egyesület és a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap alapította) Ferihegyen,
a repülőtér 4-es út menti sávjába a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület repülőgépterveinek sorozatgyártására épült 1940-ben, 240 fővel működött.
Az M-25 Nebuló repülőgép alapelemeinek felhasználásával, egymás melletti ülésekkel a légierőnek 25 áttervezett iskola- és futárrepülőgépet készítettek 1943 végére.
A terveket Szegedy József és Jancsó Endre készítette. A repülőszázadoknál a kis fogyasztású, zárt kabinos, viszonylag gyors kis gépek futárfeladatra jól beváltak.
Le- és felszállásukat a törzs alá nyúló terpeszlapok segítették. Mély szárnxú, két főtartós faszerkezettel, réteges lemez és vászonborítással,
acélcső törzzsel a rácsra húzott alakadó keretekkel, vászonborítással készült.

A 2 méter nyomtávolságú futóműve (alkalmanként sítalpa) lágy rugózású,
áramvonalas burkolatba vont rudazattal kialakított merev szerkezet volt. Egy példánya újjáépítve 1945 után is repült.
Az M.001-M.025 jelzéseket viselték.
1943-ban építették meg az Em-27 (M-27) kétüléses vadász-gyakorló gépet, melyet szintén Szegedy József és Jancsó Endre terveztek,
és egy 176 kW-os Argus As 10/C motor hajtott. Az Em-27 sorozatgyártása sosem indulhatott be a közeledő front és a Ferihegyet ért nehézbombázások miatt.
Nem volt már idő a gyár áttelepítésére az ország nyugati részére és így a prototípus teljesen megsemmisült.
Adatok
Általános adatok |
Gyártó: | EMESE Repülőgépgyár |
Prototípus: | 1942 |
Gyártási periódus: | 1942 - 1945 |
Gyártott mennyiség: | 250 db |
Típus: | iskola- és futárrepülőgép |
Személyzet: | 1 fő (+1 fő utas) |
|
Fizikai paraméterek |
Teljes hossz: | 8,82 m |
Szárnyfesztáv: | 10 m |
Magasság: | 2 m |
Szárnyfelület: | 16,3 m2 |
Szerkezeti súly: | 542 kg |
Hasznos súly: | ? |
Maximális felszálló súly: | 845 kg |
|
Fegyverzet |
Elsődleges fegyverzet: | - |
Torkolati sebesség: | - |
Lőszer kapacitás: | - |
Legnagyobb lőtávolság: | - |
Tűzgyorsaság: | - |
Másodlagos fegyverzet: | - |
|
Rádió és hajtómű adatok |
Rádió típusa: | ? |
Motor gyártója: | MÁVAG Hirth HM 504/A2 |
Motor típusa: | 4 hengeres, léghűtéses, soros |
Motorteljesítmény: | 105 LE (78 kW) |
Furat átmérő / Lökethossz: | ? / ? |
Hengerűrtartalom: | ? |
Maximális fordulatszám: | ? |
Légcsavar: | két tollú |
Hatótáv: | 900 km |
Legnagyobb sebesség: | 210 km/h |
Szolgálati magasság: | 5000 m |
Tüzelőanyag tartály: | ? |
|
Futómű adatok |
Csillaptás típusa: | ? |
Egyéb: | ? |
Wargame
Az Emese Em-29-et egy makettgyártó sem gyártja jelenleg. A
Levente II-höz hasonlóan
ezt a gépet is csak speciális helyzetekben használhatjuk fel Wargame-ben, ilyen lehet például, ha futárgépként használjuk.
Név |
Motor |
Típus |
Speciális tulajdonság |
Fegyverzet |
Pont |
Év |
Emese Em-29 |
1 |
futár |
M |
- |
5 |
1942 |
Források
Ezen összefoglaló elkészítésében az alább olvasható forrásokra támaszkodtam. A kérdéses források kérdőjellel megjelölve.
Gliders
Bonhardt Attila, Sárhidai Gyula, Winkler László: A Magyar Királyi Honvédség vegyverzete