Emese Em-29
katonai futárrepülőgép

Történet
Adatok
Wargame
Források
Történet

Emese Em-29 Az EMESE Repülőgépgyár (Az MSrE - Műegyetemi Sportrepülő Egyesület és a Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap alapította) Ferihegyen, a repülőtér 4-es út menti sávjába a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület repülőgépterveinek sorozatgyártására épült 1940-ben, 240 fővel működött.
Az M-25 Nebuló repülőgép alapelemeinek felhasználásával, egymás melletti ülésekkel a légierőnek 25 áttervezett iskola- és futárrepülőgépet készítettek 1943 végére. A terveket Szegedy József és Jancsó Endre készítette. A repülőszázadoknál a kis fogyasztású, zárt kabinos, viszonylag gyors kis gépek futárfeladatra jól beváltak. Le- és felszállásukat a törzs alá nyúló terpeszlapok segítették. Mély szárnxú, két főtartós faszerkezettel, réteges lemez és vászonborítással, acélcső törzzsel a rácsra húzott alakadó keretekkel, vászonborítással készült. Emese Em-29 A 2 méter nyomtávolságú futóműve (alkalmanként sítalpa) lágy rugózású, áramvonalas burkolatba vont rudazattal kialakított merev szerkezet volt. Egy példánya újjáépítve 1945 után is repült. Az M.001-M.025 jelzéseket viselték.

1943-ban építették meg az Em-27 (M-27) kétüléses vadász-gyakorló gépet, melyet szintén Szegedy József és Jancsó Endre terveztek, és egy 176 kW-os Argus As 10/C motor hajtott. Az Em-27 sorozatgyártása sosem indulhatott be a közeledő front és a Ferihegyet ért nehézbombázások miatt. Nem volt már idő a gyár áttelepítésére az ország nyugati részére és így a prototípus teljesen megsemmisült.


Adatok

Általános adatok
Gyártó:
EMESE Repülőgépgyár
Prototípus:
1942
Gyártási periódus:
1942 - 1945
Gyártott mennyiség:
250 db
Típus:
iskola- és futárrepülőgép
Személyzet:
1 fő (+1 fő utas)

Fizikai paraméterek
Teljes hossz:
8,82 m
Szárnyfesztáv:
10 m
Magasság:
2 m
Szárnyfelület:
16,3 m2
Szerkezeti súly:
542 kg
Hasznos súly:
?
Maximális felszálló súly:
845 kg

Fegyverzet
Elsődleges fegyverzet:
-
Torkolati sebesség:
-
Lőszer kapacitás:
-
Legnagyobb lőtávolság:
-
Tűzgyorsaság:
-
Másodlagos fegyverzet:
-

Rádió és hajtómű adatok
Rádió típusa:
?
Motor gyártója:
MÁVAG Hirth HM 504/A2
Motor típusa:
4 hengeres, léghűtéses, soros
Motorteljesítmény:
105 LE (78 kW)
Furat átmérő / Lökethossz:
? / ?
Hengerűrtartalom:
?
Maximális fordulatszám:
?
Légcsavar:
két tollú
Hatótáv:
900 km
Legnagyobb sebesség:
210 km/h
Szolgálati magasság:
5000 m
Tüzelőanyag tartály:
?

Futómű adatok
Csillaptás típusa:
?
Egyéb:
?


Wargame

Az Emese Em-29-et egy makettgyártó sem gyártja jelenleg. A Levente II-höz hasonlóan ezt a gépet is csak speciális helyzetekben használhatjuk fel Wargame-ben, ilyen lehet például, ha futárgépként használjuk.

Név Motor Típus Speciális tulajdonság Fegyverzet Pont Év
Emese Em-29 1 futár M - 5 1942


Források

Ezen összefoglaló elkészítésében az alább olvasható forrásokra támaszkodtam. A kérdéses források kérdőjellel megjelölve.

Gliders
Bonhardt Attila, Sárhidai Gyula, Winkler László: A Magyar Királyi Honvédség vegyverzete