Történet
1938-ban pályázatot írtak ki Magyarországon egy iskola-repülőgép tervezésére és gyártására. A Levente erre a pályázatra készült Fábián András tervei alapján. 1939-ben az MVG Repülőgépgyárában készült el a mintapéldány, Győrben. A Levente-I prototípusával 1940 októberében repültek először. A gép törzse és a kormánysíkok acélcsövekből készültek, nagyrészt vászonborítással. A magasfedelű, merevített szárny teljesen faépítésű volt, háromdúcos osztott rendszerrel. A futómű olajcsillapítású, spirálrugózású, kisméretű, alacsony, fékezhető kerekes volt. A Repülő Kísérleti Intézetnél (RKI-nél) is berepülték és javasolták a légierőben történő rendszeresítését. Sajnos az egyik prototípussal 1940. november 17-én Dicsőffy József, az MVG berepülőpilótája műrepülés közben halálos balesetet szenvedett. A gépet újjáépítették és 1941-ben kiállították a BNV-n. A sorozatgyártást (Levente-II néven az Uhry Testvérek Autókarosszéria- és Járműgyár Kft. vállalták. 1942-ben létrehozták a Weiss-Manfréd művek (Csepel szigeten) területén saját cégüket Repülőgépgyár Rt. néven. A Levente-II. néven sorozatgyártott (katonai célra szánt) gépek több ponton is különböztek a prototípustól. Magasabbra került a szárny, megváltozott a törzs vonalvezetése és egyszerűbb lett a vezérsíkok alakja és szerkezete. A gépnek volt egy egyedi vonása is, a Bücker iskolagépek több javítószerszámát és alkatrészét fel lehetett hozzá használni. Műrepülés oktatására ugyan jobban megfeleltek a Bückerek, de ennek ellenére a Leventék sem maradtak feladat nélkül. A legyártott kb. 80-100 darab gépből minden alakulathoz jutott 3-4 darab. Használták őket futárcélokra és vitorlázó-vontatásra is. A háború után 4 darabot sikerült felkutatni és újra repülőképes állapotba hozni. A győri sportrepülők 1946 áprilisában leltek rá az egyikre Kisbajcson, egy szénakazalba rejtve, egy HD-22-es géppel együtt. A Levente elég jó állapotban volt, de hiányoztak belőle a műszerek és nem volt rajta légcsavar. A gépet a nehéz körülmények ellenére gyorsan helyrehozták és HA-LEA lajstromjellel 1948. május 7-én "Strucc" típusként szolgálatba állhatott. A gép futóműve nem felelt meg az állandó üzem követelményeinek, ezért azt átalakították. A gépet intenzíven használták, egy év alatt több mint 500 felszállást hajtottak végre vele (ebből 395 vontatás). A gépet 1955-ben Budaörsre szállították nagyjavításra, de azt már nem hajtották végre rajta, a repülőgépet selejtezték.
Wargame A Levente II-t 1:72-ben a cseh HR modell gyártja műgyantából. Mivel ez a gép oktató gépként működött, ezért wargame-hez csak speciális esetben használható fel. Ilyen lehet például, ha futárgépként használjuk, és a feladat a gép kísérése, esetleg megakadályozása a felszállásban stb...
Források Ezen összefoglaló elkészítésében az alább olvasható forrásokra támaszkodtam. A kérdéses források kérdőjellel megjelölve. Makettinfo Wikipedia Bonhardt Attila, Sárhidai Gyula, Winkler László: A Magyar Királyi Honvédség vegyverzete |