Levente

Történet
Adatok
Wargame
Források
Történet

Levente II 1938-ban pályázatot írtak ki Magyarországon egy iskola-repülőgép tervezésére és gyártására. A Levente erre a pályázatra készült Fábián András tervei alapján. 1939-ben az MVG Repülőgépgyárában készült el a mintapéldány, Győrben. Levente IIA Levente-I prototípusával 1940 októberében repültek először. A gép törzse és a kormánysíkok acélcsövekből készültek, nagyrészt vászonborítással. A magasfedelű, merevített szárny teljesen faépítésű volt, háromdúcos osztott rendszerrel. A futómű olajcsillapítású, spirálrugózású, kisméretű, alacsony, fékezhető kerekes volt. A Repülő Kísérleti Intézetnél (RKI-nél) is berepülték és javasolták a légierőben történő rendszeresítését. Sajnos az egyik prototípussal 1940. november 17-én Dicsőffy József, az MVG berepülőpilótája műrepülés közben halálos balesetet szenvedett. A gépet újjáépítették és 1941-ben kiállították a BNV-n. A sorozatgyártást (Levente-II néven az Uhry Testvérek Autókarosszéria- és Járműgyár Kft. vállalták. 1942-ben létrehozták a Weiss-Manfréd művek (Csepel szigeten) területén saját cégüket Repülőgépgyár Rt. néven. Levente II A Levente-II. néven sorozatgyártott (katonai célra szánt) gépek több ponton is különböztek a prototípustól. Magasabbra került a szárny, megváltozott a törzs vonalvezetése és egyszerűbb lett a vezérsíkok alakja és szerkezete. A gépnek volt egy egyedi vonása is, a Bücker iskolagépek több javítószerszámát és alkatrészét fel lehetett hozzá használni. Levente II Műrepülés oktatására ugyan jobban megfeleltek a Bückerek, de ennek ellenére a Leventék sem maradtak feladat nélkül. A legyártott kb. 80-100 darab gépből minden alakulathoz jutott 3-4 darab. Használták őket futárcélokra és vitorlázó-vontatásra is. A háború után 4 darabot sikerült felkutatni és újra repülőképes állapotba hozni. A győri sportrepülők 1946 áprilisában leltek rá az egyikre Kisbajcson, egy szénakazalba rejtve, egy HD-22-es géppel együtt. A Levente elég jó állapotban volt, de hiányoztak belőle a műszerek és nem volt rajta légcsavar. A gépet a nehéz körülmények ellenére gyorsan helyrehozták és HA-LEA lajstromjellel 1948. május 7-én "Strucc" típusként szolgálatba állhatott. A gép futóműve nem felelt meg az állandó üzem követelményeinek, ezért azt átalakították. A gépet intenzíven használták, egy év alatt több mint 500 felszállást hajtottak végre vele (ebből 395 vontatás). A gépet 1955-ben Budaörsre szállították nagyjavításra, de azt már nem hajtották végre rajta, a repülőgépet selejtezték.
Elöl és oldalnézeti rajz.
Felülnézeti rajz.


Adatok

Általános adatok
Gyártó:
Repülőgépgyár Rt.
Prototípus:
1939 (MVG Repülőgépgyár)
Gyártási periódus:
1941 - 1945
Gyártott mennyiség:
80 - 100 db
Típus:
iskola-repülőgép
Személyzet:
1 fő (+1 fő utas)

Fizikai paraméterek
Teljes hossz:
6,8 m (6,08 m?)
Szárnyfesztáv:
9,45 m
Magasság:
2,52 m (2,53 m?)
Szárnyfelület:
13,4 m2 (13,5 m2)
Szerkezeti súly:
510 kg (470 kg?)
Hasznos súly:
?
Maximális felszálló súly:
710 kg (750 kg?)

Fegyverzet
Elsődleges fegyverzet:
-
Torkolati sebesség:
-
Lőszer kapacitás:
-
Legnagyobb lőtávolság:
-
Tűzgyorsaság:
-
Másodlagos fegyverzet:
-

Rádió és hajtómű adatok
Rádió típusa:
?
Motor gyártója:
MÁVAG Hirth HM 504/A2
Motor típusa:
4 hengeres, léghűtéses, lógóhengeres soros
Motorteljesítmény:
105 LE (78 kW)
Furat átmérő / Lökethossz:
? / ?
Hengerűrtartalom:
?
Maximális fordulatszám:
?
Légcsavar:
két tollú, fa
Hatótáv:
380 km (650 km?)
Legnagyobb sebesség:
170 km/h (160 km/h?)
Szolgálati magasság:
5200 m (4500 m?)
Tüzelőanyag tartály:
?

Futómű adatok
Csillaptás típusa:
olajcsillapítás, spirálrugózású
Egyéb:
kisméretű, alacsony, fékezhető kerekes


Wargame

A Levente II-t 1:72-ben a cseh HR modell gyártja műgyantából. Mivel ez a gép oktató gépként működött, ezért wargame-hez csak speciális esetben használható fel. Ilyen lehet például, ha futárgépként használjuk, és a feladat a gép kísérése, esetleg megakadályozása a felszállásban stb...

Név Motor Típus Speciális tulajdonság Fegyverzet Pont Év
Levente I-II 1 futár M - 5 1941


Források

Ezen összefoglaló elkészítésében az alább olvasható forrásokra támaszkodtam. A kérdéses források kérdőjellel megjelölve.

Makettinfo
Wikipedia
Bonhardt Attila, Sárhidai Gyula, Winkler László: A Magyar Királyi Honvédség vegyverzete