Történet

A harctéren szerzett tapasztalatok szerint a kilőtt harckocsik sebesültjeinek mentése csak páncélozott járművekkel lehetséges.
A magyar harckocsizó alakulatok olyan páncélozott mentőgépkocsi kialakítását kérték, amely alkalmas a súlyos sebesülteknek a tűzvonalból a segélyhelyig történő szállítására.
A Haditechnikai Intézet szakemberei 1943 májusában a kapott utasítás alapján egy Nimród alvázán alakították ki az új szállító jármű mintapéldányát.
A torony helyén egy nyitott, páncélozott és megmagasított oldalfalakkal körölvett, ponyvával borítható szállítóteret képeztek ki a sebesültek és az ápolószemélyzet számára.
A betegek beemelése a szállítótér hátsó falán lévő, lehajtható ajtón keresztül történt.
A négy fekvő sebesültet két-két egymás fölé függesztett hordágyon helyezték el. Mellettük egy lenyitható ülésen még négy személy is helyet foglalhatott.
A járművet alkalmassá tették a harckocsizó alakulatok árkász alegységeinek szállítására is. Az árkász változat nyolc katonát szállíthatott, akik a szállítótér két oldalán lévő lehajtható, illetve kiszerelhető üléseken foglaltak helyet.
Az árkászraj felszerelését a járműre kívül málházták fel. Fegyverzetként egy golyószórót helyeztek a homlokpáncélra. A két kivitel gyártás szempontjából azonos volt, átszerelésüket tíz perc alatt lehetett elvégezni.
A mintapéldány 1943 nyarán megtartott sikeres bemutatása után a Haditechnikai Intézet javasolta a jármű rendszeresítését 43M Lehel páncélozott terepjáró sebesült- és csapatszállító gépkocsi néven.
A sebesültszállító változat a Lehel S, az árkászokat szállító változat pedig a Lehel Á rövidített elnevezést kapta.
A vezérkar azonban a Lehel gyártásának elhalasztása mellett foglalt állást, hangsúlyozva, hogy az alvázakra a Nimród önjáró gépágyúk előállításához nagyobb szükség van.
Adatok
Általános adatok |
Gyártó: | ? |
Prototípus: | 1943 |
Gyártási periódus: | sorozatgyártás nem volt |
Gyártott mennyiség: | 1 |
Típus: | páncélozott terepjáró sebesült- és csapatszállító gépkocsi |
Személyzet: | 1 fő (járművezető) |
Utasok: | Lehel Á: 8 fő katona, vagy Lehel S: 4+4 fő sebesült |
|
Fizikai paraméterek |
Páncéltest hossza: | 5,32 m |
Szélesség: | 2,20 m (2,30 m?) |
Magasság: | 1,9 m |
Hasmagasság: | 0,35 m |
Cső túlnyúlás: | - |
Első / Hátsó terepszög: | 45° / 50° |
Harci súly: | 10,2 t |
|
Fegyverzet |
Elsődleges fegyverzet: | - |
Torkolati sebesség: | - |
Oldalirányzás: | - |
Magassági irányzás: | - |
Lőszer kapacitás: | - |
Legnagyobb lőtávolság: | - |
Tűzgyorsaság: | - |
Másodlagos fegyverzet: | golyószóró |
Lőszer javadalmazás: | 1500 db |
|
Rádió és hajtómű adatok |
Rádió típusa: | R/5a |
Motor gyártója: | Büssing NAG |
Motor típusa: | Büssing NAG L8V/36TR (a sorozatgyártásnál tervezett motor: Ganz VIII., VGT 107, 4 ütemű, 8 hengeres benzinmotor) |
Motorteljesítmény: | 155 LE |
Furat átmérő / Lökethossz: | ? / ? |
Hengerűrtartalom: | 7913 cm3 |
Maximális fordulatszám: | ? / perc |
Teljesítmény-tömeg arány: | 15,2 LE/t |
Fogyasztás úton: | ? liter / 100 km |
Fogyasztás terepen: | ? liter / 100 km |
Hatótáv úton: | 225 km |
Hatótáv terepen: | ? km |
Legnagyobb sebesség úton: | 46,5 km/h |
Legnagyobb sebesség terepen: | ? |
Váltómű: | ? |
Tüzelőanyag tartály: | 250 liter |
|
Futómű adatok |
Felfüggesztés típusa: | ? |
Kerekek oldalanként: | 5 db |
Lánctalpszemek oldalanként: | ? |
Lánctalp szélesség: | 286 mm |
Lánctalp-talaj érintkezési hossz: | 3,2 m |
Nyomtáv: | 2066 mm |
Talajnyomás: | ? kg/cm2 |
Lépcsőmászó képesség: | 600 mm |
Árokáthidaló képesség: | 2,2 m (2 m?) |
Gázló képesség: | 800 mm (750 mm?) |
Legkisebb fordulási ív: | 5 m |
Mászóképesség: | 40° |
Oldalstabilitás: | ~22° |
|
Páncélzat adatok |
Mellső páncél vastagság / dőlésszög | 10(-13?) mm / ?° |
Oldalpáncél vastagság / dőlésszög: | 10 mm / ?° |
Farpáncél vastagság / dőlésszög: | ? mm / ?° |
Tetőpáncél vastagság / dőlésszög: | - |
Haspáncél vastagság: | 6 |
Wargame
Jelenleg egy makettgyártó sem gyárt 43M Lehelt. A Botond Models (Hunor Production) gyárt műgyantából Nimródot 1:72-ben, amiből lehet átalakítani 43M Lehelt. De mivel a járműből csak prototípus épült, ezért harctéren bevetni nem túl reális történelmileg.
Név |
Sebesség |
Páncél |
Fegyverzet |
Típus |
Pont |
Év |
43M Lehel Á |
24/12 |
E |
VMG |
lövészpáncélos |
20 |
1943 |
43M Lehel S |
24/12 |
E |
- |
lövészpáncélos |
5 |
1943 |
A járművet egy harci kör alatt (ez alatt semmit sem tehet és minimum zászlóalj parancsok szintű alap (base) mellett kell állnia) át lehet alakítani egyik típusról a másikra.
Források
Ezen összefoglaló elkészítésében az alább olvasható forrásokra támaszkodtam.
Bonhardt Attila, Sárhidai Gyula, Winkler László: A Magyar Királyi Honvédség vegyverzete
WORLD WIDE WEB