Történet
A StuG III rohamlöveg volt a németek által legnagyobb darabszámban gyártott harcjármű a második világháború alatt. Kezdetben egy mozgékony, könnyű ágyúnak szánták a gyalogság támogatására, de a folyamatos fejlesztések során páncélelhárítóvá nőtte ki magát. A háború végéig több, mint 11500 db épült belőle. A StuG III ötlete eredetileg Erich von Manstein ezredestől származik, aki 1935-ben javasolta Beck tábornoknak Sturmartillerie (Rohamtüzér) egységek felállítását, melyek közvetlen tűztámogatással segíthetnék a gyalogos hadosztályokat, olyan célpontok ellen, mint amilyenek a géppuskafészkek és a bunkerek. Az ötletet a katonai felső vezetés köreiben is támogatták, hiszen így a gyalogság ütőképessége jelentősen megnövelhető. 1936 június 15-én a Daimler-Benz AG páncélozott gyalogsági támogató jármű kifejlesztésére kapott megrendelést, mely képes elhordani egy 75 mm-és ágyút. A fegyvernek korlátozott oldalirányozhatósága volt (maximum 12,5°-ban lehetett kitéríteni), és egy zárt felépítményben kapott helyet, így védve a kezelőszemélyzetet. A jármű teljes magassága egy felnőtt férfi magasságával volt összemérhető, nem haladta meg a két métert. A fegyver hatótávját minimum 6000 méterben határozták meg. A Daimler-Benz AG a nemrég kifejlesztett PzKpfw III közepes harckocsi alvázát és futóművét vette alapul. Hogy a súlyt csökkenthessék, leszerelték a forgatható lövegtornyot. Ennek hátrányán túl azzal is számolni kellett, hogy a pontos célzáshoz meg kellett állni. Elonyként jelentkezett viszont, hogy gyorsabban, könnyebben lehetett gyártani, és sokkal olcsóbb volt, mint a tank. A prototípus megépítését az Alkett gyár végezte, mely 1937-ben öt darabot gyártott kísérleti célokra PzKpfw III Ausf B alapokra. A prototípusok lágyacél felépítménnyel készültek és a Krupp gyár rövid csövű 75 mm-es StuK 37 L/24 (75 mm-es KwK 4 L/24-es lövegeket használtak a PzKpfw IV új típusaihoz) típusú lövegét építették be, melyet a középvonaltól néhány centiméterrel jobbra toltak el. Az öt prototípus végül kiképzési célokat szolgált egészen 1942-ig. 1940 júliusában aláírták a gyártási szerződéseket és tervbe vették, hogy szeptemberre 50 db-ot gyártanak havonta. Legénysége tüzérekből állt, egyenruhájuk is tábori-szürke volt, bár szabása hasonlított a páncélosegyenruhára. Gallérjuk vörös volt, akárcsak a tüzéreknek. A személyzet a következőkből állt: parancsnok (Geschützführer - ágyú vezető), töltő, lövegkezelő és járművezető. A StuG III gyalogság elleni közel harci támogató eszközként lett bevezetve, ezért a StuK 37 L/24-es alacsony torkolati sebességű löveg megfelelő volt nagy romboló erejű gránátokkal. Azonban miután a németek szembesültek a T-34/76 és KV-1 harckocsikkal, a StuG III-akat nagy csőtorkolati sebességű, 75 mm-es StuK 40 L/43 (1942 tavaszától) vagy 75 mm-es L/48-as páncéltörő lövegekkel szerelték (1942 őszétől). Előfordult ugyanis olyan eset, hogy egy StuG III a rövid csövű lövegével 25 m-es távolságból háromszor lőtt rá egy T-34-esre anélkül, hogy abban különösebb kárt tett volna. 1940 augusztusán tervbe vették a rohamlövegek "tengeralattjáróvá" alakítását, hogy részt vegyenek a Seelöwe hadműveletben, melynek célja Anglia megszállása lett volna. A hadművelethez hasonlóan ebből a tervből sem lett semmi. 1943 áprilisa és júniusa között 61 módosított StuG III-ast irányítottak a páncélos alakulatokhoz, azzal a céllal, hogy mobil irányító központként működjenek az SdKfz 301-es (schwerer Ladungsträger - Borgward) távirányítású, rombolótöltet elhelyező járművek számára. 1943 júniusára Hitler havi 220 StuG III gyártását irányozta elő, amit a következő évben már 300-ra emelt. A gyártásban részt vevő gyárak ezt nem csak tartani tudták, hanem meg is haladták, hiszen 1943 augusztusától az elavult PzKpfw III-asok gyártása leállt, az alvázakra már csak StuG III-asokat építettek ez nagyban felgyorsaítottat a StuG-ok gyártását. Emellett a gyártás folyamata is egyszerűsödött, hiszen sok időt takarítottak meg azzal, hogy a felépítmény bizonyos részeit öntéssel készítették el. A tábori muhelyekben gyakran módositották a StuG-okat, elofordult, hogy itt szereltek rájuk kötény lemezelést vagy más külso páncéllemezeket. A soforállás elülso páncélozását gyakran vasbeton lappal erosítették meg. A későbbi változatok egy 7.92 mm-es MG 34-es géppuskát is kaptak élőerő elleni önvédelem céljából, mert sok StuG veszett oda a támadó szovjet gyalogosok által használt aknák és gránátok által. A korai StuG III-asok (StuG III Ausf. A - StuG III Ausf. E), melyekből összesen 822 db épült, a Gepanzerter Selbstfahrlafette für Sturmgeschütz 7.5 cm Kanone Ausf. A-E hivatalos elnevezést kapták. Az F és F/8 változatok hivatalos elnevezése a következő volt: Gepanzerter elbstfahrlafette für Sturmgeschütz 7.5 cm Sturmkanone 40 Ausf. F-F/8. Az Ausf. G változat a 7.5 cm Sturmgeschütz 40 Ausf. G hivatalos elnevezést kapta. A rohamlöveg termelés növelése érdekében a StuG III-as felépítményét és a PzKpfw IV-es alvázát "összeházasítva" létrehozták a StuG IV-est, amelyből a háború végéig 1139 példány épült. A háború végén a Krupp Művek mérnökei benyújtottak egy tervezetet mely a hagyományos 75 mm-es StuK 40 L/78 löveg helyett egy PaK 43/3 L/71 páncéltörő löveggel szerelt változatról szólt. Ám ez a változat sosem készült el még prototípus szinten sem. 1943-ban a Finn Hadsereg 30 db StuG III-at vásárolt a németektől, és ezeket 1944 tavaszán még 29 db követte, melyeket a Szovjetúnió ellen vetettek be egy rohamlöveg dandárba szervezve, mely az egyeten finn harckocsi hadosztályhoz tartozott. Kisebb módosításokat hajtottak végre rajtuk, mnt például a német MG 34-es géppuskát lecserélték a szerintük sokkal használhatóbb DT géppuskákra. Ezek 87 ellenséges tankot semmisítettek meg 8 saját StuG elvesztése mellett (melyek egy részét a kezelő személyzet robbantotta fel, megelőzve a zsákmánnyá válását). A finn StuG-ok a háború után is használatban maradtak, egészen 1966- ig. Ezek a járművek a "Sturmi" becenevet kapták használóiktól. A finnek a hetvenes években több StuG-ot restauráltak, ezek ma finn, angol és német haditechnikai múzeumokban vannak kiállitva. A StuG III-at exportra is gyártották többek között Magyarország, Bulgária, Olaszország, Románia és Spanyolország jutott ilyen járművekhez. A háborúban a szovjet és amerikai csapatok is előszeretettel használták a StuG III-as rohamlövegeket. Az amerikaiak olíva zöldre festették és felfestették rá a felségjelzésüket, míg a szovjetek 1200 db-ot SU-76i típusnéven átalakítva vetettek be a németek ellen. A háború után a Szovjetúnió sok zsákmányolt StuG-ot adott át Szíriának, melyeket használták egészen a Hat napos háborúig (1967). Az izraeli hadsereg a Golan fennsík elfoglalásakor is zsákmányolt StuG III-asokat. Harci cselekmények Az első rohamlövegeket (StuG III Ausf. A) négy különböző Sturmartillerie Batterie-be, azaz "rohamtüzérségi ütegbe" szervezték. A négy üteg (640., 659., 660., 665. Sturmartilleriei Batterie) részt vett a franciaországi hadjáratban, értékes tapasztalatot szerezve a járművek további fejlesztését illetően. A franciaországi tapasztalatokat felhasználva 1940. augusztusában a rohamlövegeket magasabb egységekbe, Sturmartillerie Abteilung-okba, azaz "rohamtüzérségi zászlóaljakba" szervezték. Minden Sturmartillerie Abteilung-hoz 3 üteg tartozott, egyenként 6 rohamlöveggel; tehát egy zászlóalj 18 harcjárművel rendelkezett. 1941 elején a zászlóaljakat (Sturmartillerie Abteilung) Sturmgeschütz Abteilung-ra nevezték át. 1941 márciusában a rohamlöveg ütegek (Sturmgeschütz Batterie) járműveinek számát az addigi hatról hétre növelték. 1942 végén az új hosszú csövű StuG III-asok megjelenésével a Sturmgeschütz Abteilung-ok rohamlöveg számát tovább növelték az addigi 18-ról 28-ra. Az ütegek (Sturmgeschütz Batterie) száma továbbra is három maradt zászlóaljanként, de a szakaszokban szolgáló rohamlövegek számát kettőről háromra növelték. A rohamlövegek zászlóaljankénti számát később 3 parancsnoki StuG III-as hozzáadásával 31-re növelték. (1942 júliusában 19, 1943 végén már 37 ilyen rohamlöveg osztály állt szolgálatban.) Ez a Sturmgeschütz Brigade néven működő szerveződési forma gyakorlatilag a háború végéig változatlanul fennmaradt. 1944 júniusában egy új szervezeti sémát vezettek be az eddigi megtartása mellett. Az új szerveződési forma a Sturmartillerie Brigade (Rohamlöveg dandár) elnevezést kapta (ekkor 42 rohamlöveg osztály állt szolgálatban, ez 1945 január 1-re 39-r apadt.), és rendszerint 45 rohamlöveg (33 StuG III/IV és 12 StuH 42) alkotta. Egy Sturmartillerie Brigade három ütegből állt, minden üteghez két parancsnoki jármű tartozott. Egy ütegben két szakasz StuG III/IV (2x4 db) és egy szakasz StuH 42 (4 db) szolgált. A Sturmartillerie Brigade-k szerveződési formája a háború végéig változatlanul maradt. A fentiekben ismertetett kialakítás azonban a háború vége felé egyre ritkábban valósult meg, mivel sohasem állt rendelkezésre elegendő rohamlöveg ahhoz, hogy minden alakulatot teljesen feltöltsenek. 1942-43-tól kezdődően - a németek stratégiájához hasonlóan - a rohamlövegek szerepe is megváltozott: egyre inkább páncélvadászokként alkalmazták őket a védekező harcokban. 1944-45-ben egyre általánosabbá vált az a gyakorlat, hogy a páncéloshadosztályok harckocsi-veszteségeit is rohamlövegekkel igyekeztek pótolni. Noha ez a gyakorlat alapvetően hibás volt, de szükség törvényt bont... Márpedig a Wehrmacht veszteségei olymértékben nőttek, hogy a német ipar már nem bírta azokat teljes értékű, általában drága és bonyolult harckocsikkal pótolni. A rohamlövegek legnagyobb előnye könnyű gyárthatóságukban és olcsóságukban rejlett: egy StuG III Ausf. G előállítása 82 500 birodalmi márkába került, míg egy Pz.Kpfw. IV Ausf. G ára 103 163 RM-re rúgott. Egy Tigris II (Sd.Kfz. 182) árából pedig majdnem 4 (!) teljesen felszerelt rohamlöveget lehetett előállítani. Az F változat 1942 május 20-án került bevetésre a 190. Sturmgeschütz Abteilung kötelékében. Az első bevetésről a Heereswaffenamt által készített jelentésben ez áll: "A hatékonysága közel azonos a KwK 40-essel felszerelt PzKpfw IV-essel [...] Az új rohamlövegek mindegyike három orosz harckocsit lőtt ki." Ez rendkívüli eredménynek számított, hiszen addig a StuG-ok tehetetlenek voltak a szovjet páncélosokkal szemben. A Heereswaffenamt szakemebrei 13 kilőtt páncélost vizsgáltak meg közelebbről (köztük három T-34-est), hogy kiértékeljék az új rohamlöveg harctéri teljesítményét. Az esetek nagy részében azt tapasztalták, hogy az L/43-as löveg átütötte a páncélzatot, különösen a szovjet páncélosok tornyának eleje, és a páncéltestének oldala bizonyult sebezhetőnek. Számos harcjármű teljesen kiégett, a fegyverzet és a futóművek is megsérültek. A maximális hatékony lőtávolság harckocsik ellen a tapasztalatok szerint 1200 méter volt. A rohamlövegek háború végi alkalmazására az egyik legjobb példát egy 1944 decemberében lezajlott ütközetről készült hadijelentés adja, amely a 1045. Panzerjäger-Kompanie egyik bevetéséről szól: "A század a hadosztály tartalékát képezte. Egy félórás tüzérségi és légi előkészítést követően megközelítőleg 30 darab T-34-es támadott gyalogság kíséretében egy viszonylag széles arcvonalon. Az ellenség frontáttörésre tett kísérletet mintegy 5-6 hadosztálynyi erővel. A terepviszonyok az ellenségnek kedveztek. Mindemellett az erdős területek kiváló tüzelőállást és felvonulási területet biztosított számukra. A század 9 rohamlöveget küldött harcba ás az első nap három óra leforgása alatt a következő eszközöket semmisítette meg: 16 T-34-est, 1 KV-1-est, 2 tüzérségi megfigyelő pontot, 2 beásott T-34-est, 1 páncéltörő löveget, 17 géppuskát, 1 gyalogsági löveget. A második napon: 2 T-34-est, 3 páncélelhárító fegyvert, 2 aknavetőt, 21 géppuskát, 2 páncéltörő löveget. A páncélosokat 600-800 méteres távolságból lőtték ki. Az egyik rohamlöveg 5 harckocsit lőtt ki 15 perc leforgása alatt egy harckocsi-oszlopból. Az ellenség egyetlen célzott lövést sem adott le. A maradék T-34-eseket egyesével külön-külön vadászták le. Az egyik T-34-est 1000 méteres távolságból lőtték ki 3 lövés leadásával." Noha a StuG III-as rohamlövegek még a háború utolsó hónapjaiban is értek el sikereket, csillaguk már leáldozóban volt. Hátrányuk 1944 végére teljesen nyilvánvalóvá vált: két évvel korábban hadrendbe állított 7,5 cm-es StuK 40 L/48-as lövege immár elavulttá vált. Ez alatt a két év alatt a Birodalom ellenségei komoly technikai és technológiai fejlődésen mentek keresztül. A nyugati fronton egyre nagyobb számban jelentek meg a 76 mm-es löveggel felszerelt M4-es Shermanok, amelyek fő fegyverzete 88 mm vastag páncélzatot tudott átütni 914 méteres távolságból 60 fokos becsapódás esetén. HVAP lőszert használva ugyanez az érték elérte a 133 mm-t. Az amerikai harckocsi páncélvastagsága 60 és 100 mm között volt. Brit oldalról pedig egyre nagyobb számban jelentek meg a különféle, 17 fontos löveggel felfegyverzett harckocsik (pl. Sherman Firefly), amelyek tűzereje a német "88"-asokéval vetekedett: 457 méteres távolságból 120-186 mm páncélzatot voltak képesek átütni a becsapódási szögtől függően. Az 1944-es normandiai hadjárat során két német rohamlövegdandár harcolt Nyugat-Európában: a 341. és a 394. A Normandiában szolgáló 2., 9. és 10. SS-Panzer hadosztály páncélosezredeinek két-két századát is felszerelték StuG III-asokkal. Ez is tükrözi, hogy a harckocsi veszteségeket próbálták rohamlövegekkel pótolni. Emellett az 1. és 2. SS-Pánzer hadosztály páncélvadász osztályai kizárolag StuG-okkal voltak felszerelve, mivel e Jadpanzer IV-esek nem érkeztek meg az alakulatokhoz. 1944 végre a keleti fronton is kezdett válságossá válni a rohamtüzérség helyzete: a szovjet páncélos fegyvernem egyre nagyobb számban állította rendszerbe a korszerűbbnél korszerűbb harckocsikat. Az egyik legjelentősebb fejlesztést a T-34/85 harckocsik hadrendbe állítása jelentette. A 85 mm-es ZIS-S-53 löveggel felfegyverzett harckocsi 500 méterről 89 mm páncélzat átütésére volt képes, ez az érték még 1500 méteren is alig változott: elérte a 74 mm-t. A német páncélos erők részére kiadott harckocsi-ismertető kézikönyv 1944 november 1-i kiadása így ír a típusról: "A szovjet páncélos fegyvernem legfontosabb és leggyakrabban előforduló harckocsija. A korábbi T-34-eshez képest nagyobb űrméretű és hosszabb csövű löveggel szerelték fel, amely képessé teszi arra, hogy ellenfeleit nagyobb távolságból semmisítse meg". Még egy fontos tényezőt meg kell említeni az új T-34-essel kapcsolatban: 1944 folyamán összesen 14773 darab gyári-új T-34-es került a csapatokhoz; ebből 11000 volt T-34/85-ös. Összehasonlításképpen: ugyanebben az évben a német ipar 18284 harcjárművet (harckocsit, rohamlöveget, vadászpáncélost és önjáró löveget) gyártott összesen. 1944 folyamán a szovjet páncélos erő egy újabb "csodafegyver" hadrendbe állítására várt: ez pedig nem volt más, mint az IS-2-es nehéz harckocsi. A 46 tonnás monstrumot nagyteljesítményű 122 mm-es löveggel fegyverezték fel, amely 1000 méteres távolságból 126 mm, 2500 méteres távolságból pedig 90 mm acélpáncélzat áttörésére volt képes. A 122 mm-es löveg 25 kg-os lövedéke még ebből a hatalmas lőtávolságból (2500 m) is képes volt darabokra tépni egy rohamlöveget, amelynek maximális páncélvastagsága nem haladta meg a 80 mm-t. Az IS-2-es pusztító tűzereje mellé rendkívül erős páncélzat társult: a homlokpáncélzat vastagsága 100-135 mm volt. Ez a páncélvastagság megbízható védelmet nyújtott a rohamlövegekkel szemben, melyek 7,5 cm-es lövegükkel sok esetben még 100 m-es távolságból is tehetetlenek voltak a szovjet típussal szemben. Egyetlen esélyük az IS-2-essel szemben az volt, ha kihasználják a StuG III-asok előnyeit: az alacsony felépítést és a mozgékonyságot, megnehezítve a szovjet tüzérek dolgát. A szovjet nehéz harckocsinak volt egy nagy hátránya, amit németek ki tudtak használni: az alacsony tűzgyorsasága. Osztott lőszere miatt percenként csak 2-3 lövést tudott leadni. Alfred Regeniter hadnagy (Sturmgeschützbrigade 276) így számol be a szovjet nehéz harckocsi típussal történt első találkozásáról, amely 1944. október 21-én délután Steinkrug közelében (Kelet-Poroszország) történt: "Nagy nehezen elhagytuk a kiindulási körzetet. Alig haladtunk valamennyit [...] egy Josef Stalin 122 (IS-2) harckocsit vettünk észre mintegy 2000 méterre tőlünk. Nyolc páncéltörő gránátot lőttünk ki rá, [...] mindegyik lepattant róla, noha lövéseink hihetetlenül pontosak voltak." Még aznap este a rohamlövegek betörtek egy városkába. Ott a sötétség leple alatt sikerült kilőni egy IS-2-est: 100 méteres távolságból öt lövést adtak le rá, míg végre felrobbant. Ez az eset leginkább a keleti hadjárat első évére emlékeztette az alakulat sokat megélt veteránjait, akik ugyanezt tapasztalták, amikor rövid csövű rohamlövegeikkel T-34-esek ellen indultak csatába. Noha a rohamlövegek már messze nem nyújtották azt a teljesítményt, amit a kor színvonala megkövetelt, így is nélkülözhetetlenek voltak. Ahogy a Wehrmacht egyik hadműveleti tisztje írta 1945. február 17-én kelt, a Heeresgruppen H és B helyzetével foglalkozó jelentésében: "...A rohamlövegek és a vadászpáncélosok jelentik a páncélosokkal szembeni egyetlen hatékony védelmet, míg a vontatatott nehéz páncéltörő lövegek egyre inkább alkalmatlannak bizonyulnak erre..." A StuG III kiválóságát számos ehhez hasonló hadihistória bizonyítja. A rohamlövegek akkor bizonyultak csak igazán hatékonynak, ha olyan tehetséges és bátor katonák irányították őket, mint a most bemutatásra kerülő néhány "StuG-ász". Feltehetőleg a legsikeresebb StuG III-as bevetésre 1942 szeptemberében került sor Sztálingrádnál. A 244. Sturmgeschütz Abteilung kötelékébe tartozó egyik StuG III Ausf. F kilenc szovjet harckocsit semmisített meg egymaga mindössze 20 perc leforgása alatt. A rohamlöveg parancsnokát, Karl Pfreundtner főtörzsőrmestert ezért a tettéért szeptember 18-án Lovagkereszttel tüntették ki. 1943 január 1-től 4-ig Unteroffizer Horst Naumann (Sturmgeschütz Abteilung 184) 12 szovjet tankot semmisített meg kemény ütközet alatt a Demyansk térségért folytatott küzdelemben. Január 4-én Naumann megkapta a Lovagkeresztet az eddigi 27 megsemmisített tankért. 1943 március 14-én Peter Franc százados 24 óra leforgása alatt 43 db T-34/76 típusú szovjet harckocsi semmisített meg rohamlövegével. A legfigyelemreméltóbb Waffen SS StuG ász SS-Sturmbannführer Walter Kniep volt, aki a 2. Waffen SS "Das Reich" Páncélos hadosztály, 2.Sturmgeshütz Abteilung-ját parancsnokolta. 1943 július 5-től 1944 január 17-ig összesen 129 szovjet tankot semmisített meg, két saját StuG elvesztése mellett. Kniep is megkapta a Lovagkeresztet. Egy másik jeles "StuG-ász" Kurt Kirchner őrmester volt, aki a 667. Sturmgeschütz Abteilung kötelékébe tartozó rohamlövegével 30 szovjet harckocsit lőtt ki néhány nap leforgása alatt valahol Észak-Oroszországban. őt szintén Lovagkereszttel tüntették ki. Noha rohamlöveggel elért sikereiről nem sokat tudunk, feltétlen érdemes meg említeni, hogy a hadtörténelem egyik legeredményesebb páncélos-ásza Michael Wittmann - akinek 138 harckocsi kilövése és számos más harceszköz megsemmisítése fűződik a nevéhez - szintén StuG III-as rohamlövegen kezdte páncélos-pályafutását. Az 1944 decemberi német Ardenneki ellentámadás során is sok StuG III-ast vetettek be, hiszen az alacsony felépítése és viszonylag alacsony üzemanyagfogyasztása ideálissá tette a hegyvidéki, erdős terepen vívott harcokra. A harcok során a 244. rohamlövegdandár 54 amerikai tankot lőtt ki, miközben csak két StuG-ot veszített. A német hadsereg egyik leghatékonyabb StuG-okkal felszerelt alakulata a 190. rohamlöveg dandár volt. Az egységet kétszer is megemlítették a főparancsnokság hivatalos közleményeiben, amelyek az 1945 tavaszán Nyugat-Poroszországban vívott harcokról számolnak be. Az alakulatot 1940-ben hozták létre, mint a legelső rohamlövegosztályt. A sokat tapasztalt, veterán páncéltörő egység a háború végére az egyik legeredményesebb német alakulattá vált. 1945 február 26-án a dandár jelentette: 104 ellenséges harckocsit lőttek ki, és mindössze négy járművet veszítettek. Az alakulat 1945 március 3-ig 1000 harckocsit semmisített meg. A főparancsnokság "jutalmul" kivonta őket a szövetségesek által bekerített nyugat-poroszországi tűszfészekből, persze csak azért, hogy részt vehessenek a Berlin védelmében folytatott harcokban. A 232. rohamlöveg dandár is különleges alakulat. 1945 tavaszán a kelet-poroszországi Samland-félszigeten elvágták a többi alakulattól, mégis tovább folytatta a harcot. Más dandárok egységeivel erősítették meg, olyannyira, hogy a háború során bevetett legnagyobb létsztámú rohamlöveg alakulattá vált. 1945 februárjában legénységi állománya elérte a 2000 főt, rohamlövegei pedig a 47-et. Mégsem tudták felvenni a harcot a fölényben lévő szovjetekkel. Áprilisban már egyetlen rohamlöveget sem tudtak bevetni. Hogy elkerüljék a szovjet hadifogságot, az egység túlélőit 1945 május 8-án a haditengerészet hajóin Gdansk-ból Hel-be szállították, majd onnan egy túlterhelt torpedónaszádon Dániába evakuálták őket. A 243. rohamtüzér dandárt (megerősített rohamlöveg dandár) Berlin védelmére rendelték. Feltöltötték új felszereléssel, de a veterán egység így is elvesztette járművei javát. Mivel nem állt rendelkezésre elégséges számú rohamlöveg, ezért április közepén a Teltow-csatornánál gyalogosalakulatként vetették be őket. Végül mégis kaptak 40 db vadonat új StuG-ot, melyek akkor gördültek le az Alkett cég berlini gyárának gépsorairól. Április 14-15-én bekapcsolódtak az Elbán, Schönebecknél létesített amerikai hídfőállás ellen vívott harcokba. A dandár ezután az újonan felállított Theodor Körner hadosztály parancsnoksága alatt megpróbálta felszabadítani Berlint. Visszafoglalták Treuenbrietzent, de a szovjet védőgyűrűt nem tudták áttörni. A 249. rohamlöveg dandár viszont sikeresen betört Berlinbe. Az egység április 24-én a spandaui Alkett gyárból 31 új rohamlöveget kapott. Ezek voltak a gyártósorról legördülő utolsó járművek. Április 27-én a főparancsnokság utasítást adott a félelmetes erejű szovjet ostromgyűrű áttörésére, mely meglepő módon sikerült is. Ezután védekező állásokat foglaltak el a gyűrűn belül. Április 30-ára azonban már csak 9 bevethető rohamlöveggel rendelkeztek, ezért folyamatosan kényszerültek visszavonulásra. Utolsó állásuk a berlini műszaki középiskola épületénél volt. A Hitler öngyilkosságáról kapott hírek hallatán megpróbáltak Berlinből kitörni. A harcok során a két utolsó rohamlöveg haladt az alakulat menekülő katonáinak élén. Ezeket azonban kilőtték és a kitörési kísérletet Spandau közelében megállították. A legénység kis csoportjának (köztük a dandárparancsnoknak is) azonban sikerült átcsúszniuk a szovjet vonalakon, elérték az Elbát, és végül amerikaiaknak adták meg magukat. Összefoglalva elmondható, hogy a StuG III-ok (és a rohamlövegek általában) nagyon is sikeresnek bizonyultak mind a támadó, mind a védekező hadmozdulatok során. Páncélvadászként remekül beváltak: a rohamlövegek csak 1944 tavaszáig összesen 20 000 ellenséges harckocsit semmisítettek meg. A StuG III-asok minden fronton harcoltak: Afrikától Franciaországon át egészen a Szovjetunióig. A rohamlöveg volt a legnagyobb számban gyártott (lánctalpas) német harcjármű az egész második világháború során: összes változatát egybevéve mintegy 12 000 példány készült belőle. Bár a Tigrisek és Párducok sokkal ismertebbek, a StuG-ok mégis sokkal több ellenséges páncélost semmisítettek meg. Alacsony felépítményük miatt könnyen álcázhatók voltak és nehéz célpontot nyújtottak. A StuG-ok személyzete a tüzérségi fegyvernem elit legénységének számított. 1945 április 10-én még 1053 db StuG III és 277 db StuH III állt szolgálatban. Változatok ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() A StuG III alapjaira épült egyéb járművek: Körülbelül 20 db StuG III-at építettek meg úgy, hogy bár az alváza a PzKpfw III-tól származott, de a futóműve a PzKpfw IV-től. A szándék az volt, hogy egyszerűsödjön a tábori karbantartás, de a változtatás nem hozott eredményt, ezért a programot törölték. ![]() ![]() ![]() Munitionpanzer StuG III Ausf G: 1944-ben és 1945-ben a StuG III Ausf G nagyjavításra visszarendelt, vagy sérült példányaiból építették át a StuG III lőszerszálltó változatát. A fegyverzetet kiszerelték, a páncéltestet pedig megnyitották. Ez a jármű volt hivatott a harcoló egységek lőszerrel való ellátását elvégezni. ![]() ![]() ![]() Wargame A StuG III-at nagyon sok gyártó gyártja 1:72 és 1:76 méretarányban is. Beszerzése nem jenelt különösebb problémát, bár a minőségre érdemes odafigyelni: az Airfix 1/76-os (1/72-ként árulják) StuG III G-je például kifejezetten csúnyácska, bár Wargame-hez talán még elmegy. Ajánlott kitek: Dragon, Trumpeter, Italeri.
Források Ezen összefoglaló elkészítésében az alább olvasható forrásokra támaszkodtam. Néhány esetben a források ellentmondanak egymásnak. Ez esetben a kézenfekvőbb, vagy a több forrásból alátámasztott adatot írtam le. http://en.wikipedia.org http://panzerkeil.dre.hu http://www.bibl.u-szeged.hu http://www.shift.sk http://www.wargamer.com http://www.geocities.com http://www.germanwarmachine.com http://www.onwar.com http://afvdb.50megs.com/germany/stug3.html Stephen Hart - Russel Hart: A II. Világháború Német Páncélosai Földi Pál: A III. Birodalom Páncélosai |